MENU






Den Kulturelle Skolesekken


1.–6. klasse

(Nye datoer for 2021 er fortsatt uklare p.g.a. koronasituasjonen)

LINK TIL PROSJEKTET PÅ DENKULTURELLESKOLESEKKEN.NO







 
ÅSHILD KANSTAD JOHNSEN
Utdannet innen visuell kommunikasjon, med fokus på illustrasjon og idéskisse. Tegner og skriver barnebøker, blant annet Kubbe lager museum. Holdt kurs og foredrag som følger bøkene. Illustratør FREESTYLER. Prøver ut det meste innen illustrasjon, men dårlig på klassisk avistegning.


*
Åshild og Ann-Kristin kjenner hverandre godt fra design- og illustrasjonsmiljøet i Bergen, og har også gjort flere prosjekter sammen tidligere. I dette verkstedet arbeider de med former og tegning i kombinasjon med trykketeknikken risografi, i formatet plakat.
ANN-KRISTIN STØLAN
Utdannet innen visuell kommunikasjon, med fokus på grafisk design. Driver Pamflett. Jobber med kulturarrangementer, utvekslingsreiser i inn- og utland for kunstnere som arbeider med bøker og kurs i risografi. Jobber også som selvstendig grafisk designer.



*
Verkstedet handler om å eksperimentere med former, se og skape (gjennom å tegne) figurer fra disse formene og til slutt arbeide med farger gjennom stensilmaskinen «risograf».





Kanstad Johnsen vil lede eksperimentering i form og tegning, og Stølan vil presentere og lære elevene om risografi-teknikken.



OM VEKSTEDET
Varighet:
ca. 3 skoletimer.

1.–4. trinn



DEL 1: INTRO

Presentasjon av Ann-Kristin og Åshild, og hva vi gjør i våre jobber. Barna får utdelt lapper hvor de skriver navnet sitt. Kort presentasjon av oppgaven.

DEL 2: FORM

Vi begynner å tegne former med blekk og pensler på utdelte ark. Barna oppmuntres til å ikke tenke på motiv, men være intuitive.

Nye ark blir utdelt. De skal fortsatt skape former, denne gangen ved å klippe ut i svart papir og lime formene på arket. Igjen oppmuntres det til å eksperimentere og ikke tenke for mye på motiv. De får likevel små former og leker de kan se og tegne etter om de ønsker.

Elevene kan få lage flere skisser på flere ark.




Sted: Pamflett





DEL 3: TEGNING

For å supplere med tegninger av figurer kan elevene gå sammen
to-og-to og blindtegne hverandre. Åshild viser hvordan.

Når de fleste er ferdige med tegningen har vi en matpakke-pause.

DEL 4: FARGE

Ann-Kristin presenterer stensilmaskinen Risograph og eksempler på trykking, og hvordan man velger farger før man begynner å printe. Motivene vi har til nå laget i svart/hvitt vil få nye farger når de skal inn i maskinen! 

Elevene får printe plakat med sine tegninger på, i to farger. De to fargene er valgt ut på forhånd av oss. 

Møllendalsveien 68A
5009 Bergen







De trykker ett motiv i én farge (eks. blå) og neste motiv i en annen farge (eks. gul).

Disse trykkes over hverandre, og dermed blander de seg sammen. Her kan plutselig skapes det nye farger og former.

DEL 4.2:

Noen er tidlig ferdig med å printe, og noen må vente en liten stund på sin tur. I ventetiden lager alle en stor original plakat sammen, med et stort papir festet fast i arbeidsbordet.

Denne får læreren ta med seg tilbake til skolen når verkstedet er over.

DEL 5:

Alle plakatene er trykket opp. Hver elev får deretter flere eksemplarer av sitt trykk til å ta med hjem, og læreren får en pakke med én plakat pr. elev.
2 eksemplar går til Pamflett sitt arkiv.