Exhibition space and self-publishing workshop in Bergen (Magnus Barfotsgate 25)

RISOPRINT WORKSHOP for Den Kulturelle Skolesekken



1.–4. klasse (øvrige klasser på barnetrinnet kan melde sin interesse)

LINK TIL PROSJEKTET PÅ DKSBERGEN.NO (med påmelding)



ÅSHILD KANSTAD JOHNSEN
Utdannet innen visuell kommunikasjon, med fokus på illustrasjon og idéskisse. Tegner og skriver barnebøker, blant annet Kubbe lager museum. Holdt kurs og foredrag som følger bøkene. Illustratør FREESTYLER. Prøver ut det meste innen illustrasjon, men dårlig på klassisk avistegning.


*
Åshild og Ann-Kristin kjenner hverandre godt fra design- og illustrasjonsmiljøet i Bergen, og har også gjort flere prosjekter sammen tidligere. I dette verkstedet arbeider de med former og tegning i kombinasjon med trykketeknikken risografi, i formatet plakat.
ANN-KRISTIN STØLAN
Utdannet innen visuell kommunikasjon, med fokus på grafisk design. Driver Pamflett galleri og trykkeri. Jobber med kulturarrangementer, utvekslingsreiser i inn- og utland for kunstnere som arbeider med bøker og kurs i risografi. Jobber også som selvstendig grafisk designer.



*
Verkstedet handler om å eksperimentere med former, se og skape (gjennom å tegne) figurer fra disse
formene og til slutt arbeide med farger gjennom stensilmaskinen «risograf».




Kanstad Johnsen vil lede eksperimenterin i form og tegning, og Stølan vil presentere og lære elevene om hvordan bruke farger gjennom risografi-teknikken.



OM VEKSTEDET
Varighet: 3 skoletimer.
Prioritet: 1.–4. klasse



DEL 1: INTRO

Presentasjon av Ann-Kristin og Åshild, og hva vi gjør i våre jobber. Barna får utdelt lapper hvor de skriver navnet sitt. Presentasjon av oppgaven.

DEL 2: FORM

Vi begynner å tegne former med kaffe og pensler på utdelte ark. Barna oppmuntres til å ikke tenke på motiv, men være intuitive.

Her får de 10 minutter til å arbeide med formene.

Nye ark blir utdelt. De skal fortsatt skape former, denne gangen ved å klippe ut i svart og gråtonet papir og lime formene på arket. Igjen oppmuntres det til å eksperimentere og ikke tenke for mye på motiv.

Her får barna 15 minutter.

Elevene kan få lage flere skisser på flere ark, men max 3.

(liten pause)


Sted: Pamflett/Isotop




DEL 3: TEGNING

Nå har kaffe-flekkene tørket, og barna ser etter hvilke figurer som dukker opp i formene de har tegnet. Åshild viser eksempler på arbeid hun har gjort hvor hun har brukt kaffe til å male med.

ca. 15 minutter blir brukt på å tegne.

For å supplere med tegninger av figurer kan elevene gå sammen
to-og-to og blindtegne hverandre. Åshild viser hvordan.

Når de fleste er ferdige med tegningen har vi en matpakke-pause.

DEL 4: FARGE

Ann-Kristin presenterer stensilmaskinen Risograph og eksempler på trykking, og hvordan man velger farger før man begynner å printe. Motivene vi har til nå laget i svart/hvitt vil få nye farger når de skal inn i maskinen! 

Hver elev får printe sin plakat i to farger, som de velger selv. Det blir utdelt et lite skjema med alle fargene på.

Magnus Barfots gate 25
5015 Bergen






De trykker ett motiv i én farge (eks. blå) og neste motiv i en annen farge (eks. gul).

Disse trykkes over hverandre, og dermed blander de seg sammen. Her kan plutselig skapes det nye farger og former.

Elevene får oppleve hvordan printeren også kan være et kreativt verktøy, og bli overrasket over hvordan resultatet blir noe helt nytt fra utgangspunktet.

DEL 4.2:

Noen er tidlig ferdig med å printe, og noen må vente en liten stund på sin tur. I ventetiden lager alle en stor original plakat sammen, med et stort papir festet fast i arbeidsbordet.

Denne får læreren ta med seg tilbake til skolen når verkstedet er over.

DEL 5:

Alle plakatene er trykket opp, og Åshild har i mellomtiden hengt alle opp i arbeidsrommet. Hver elev får deretter 2 eksemplar av sin plakat til å ta med hjem, og læreren får en pakke med én plakat pr. elev.
2 eksemplar går til Pamflett sitt arkiv.



Se en liten introduksjonsvideo på hvordan prosessen vil se ut:

RISO_Workshop from Ann-Kristin on Vimeo.







Pamflett
Magnus Barfot gate 25, 5015 Bergen
Supported by Norsk Kulturråd and Bergen kommune